کتاب متد هندسه مهندسی بازیگری

مجموعه کتاب های متد هندسه بازیگری

 تالیف داریوش موحد

بنام یگانه هنرمند آفرینش­که هرچه هست، انعکاس الطاف بیکران اوست.

هنر روح زندگیست و هویت هنرمند

این­ کتاب رهنمونیست در مسیر بازیگری

 

این کتاب به معرفی متد هندسه بازیگری می‌پردازد که با استفاده از ابزارهای بازیگری در چهار چوب متن، صحنه یا تصویر، احساسات و عواطف را در بازیگری بیان می‌کند. هنر با عنصر خلاقیت، زندگی را جلا می‌بخشد و روح انسان را آرام می‌سازد. این کتاب به آموزش و تربیت صحیح در بازیگری نیز توجه دارد و برای تسهیل امر رمزگشایی نقش، از مهندسی نقش با استفاده از متد هندسه بازیگری استفاده می‌کند. همچنین، فیلمنامه “مرگ یزدگرد” با تحلیل صحنه های فیلم و چکیده‌ای از جملات طلایی مجموعه کتاب های متد هندسه بازیگری در این کتاب به چشم‌انداز بازیگری ارائه می‌شوند.

متد هندسه بازیگری

سخنی کوتاه از مولف سبک متد هندسه بازیگری ( داریوش موحد)

هنر روح زندگیست و هویت هنرمند

قله بازیگر آنجاست که بازی نکند و زندگی بخشد نقش را، از طریق قرار گرفتن در لحظات و مواجهه با انواع موقعیت و پرداختن به رویداد، با در نظر گرفتن اختلالات زیبا و بهره گیری از سبک و فنون مناسب، با استفاده از ابزارهای: بازیگری در چهار چوب متن، صحنه یا تصویر.

متد هندسه بازیگری چیست؟

احساسات نمودهایی روانی هستند که متاثر از حواس و شخصیت ها بوجود می آیند و در بسیاری موارد عواطف را موجب می شوند.

احساس ما نیز از همنشینی با شما اهل فرهنگ و هنر، احساسی نیکو و قابل ستایش است که از دیرباز برقلوبمان منقش شده و قدردان حضور معززتان هستیم.

در خانواده ای سرشار از عشق و جمعی پر از شور و شعور مشق عشق می کنیم و خداوند را به خاطر سعادتی چنین ارزشمند شاکریم.

افتخاری چون هم پیالگی در خانواده ای فرهنگی که روح هنر را برای قلب خود آشیان گزیده و شراب معرفت را درصحنه بی نظیر هنر نمایشی سر میکشد. هنر با عنصر خلاقیت، زندگی را جلا می بخشد و روح انسان را آرام می سازد. در این میان عشق انگیزه ایجاد می کند و پشتکار رمز پیروزی می شود.

حال آنکه، ما را با هنر نمایشی و دنیای شگرف سینما سودا و حکایتی دیگر است. یکی از دغدغه های اینجانب برای تالیف و نگارش این متد از بازیگری، اولویت های آموزشی بوده که به زعم من لازمه آموزش و تربیت صحیح است.

با کسب رخصت از بزرگان هنر که ما را وامدار طی طریق خود کرده اند، متد هندسه بازیگری که حاصل سال ها طی طریق این حقیر و مطالعه، تحقیق و شاگردی در محضر بزرگان این عرصه هنریست را حضور معززتان تقدیم میکنم. امید اینکه نسل آیندة بازیگران سرزمینم، مایة افتخار و مباهات ما باشند، چنانکه برخی از ایشان چنین بوده اند و نام و سلوکشان با فرهنگ و هنر این
دیار پیوند خورده است.

کتاب متد هندسه مهندسی بازیگری

طرح روی جلد، ترسیمی از دنیای بازیگری است.

جلد اول متد هندسه بازیگری:

شناخت دنیای بازیگری با ترسیم چشم اندازی روشن به دنیای بازیگری

جلد دوم متد هندسه بازیگری:

متد هندسه بازیگری که روشی جدید، ساده و قابل درک برای فتح قله بازیگریست.

جلد سوم متد هندسه بازیگری:

مهندسی نقش با طراحی دیاگرامی کامل، آسان و کاربردی از تحویل متن تا اجرای نقش، همراه با ارائه فرم مهندسی، برای اولین بار در دنیای بازیگری به منظور تسهیل امر رمزگشایی نقش که از طریق اطلاعات استخراج شده از دل متن امکان پذیر میباشد.

به صورتی که بسیاری از اطلاعات تحت عنوان نانوشته ها و پازل های خالی نقش که مستقیم در متن نیامده، با پاسخگویی به سوالات طراحی شده در این فرم با تحقیق و توجه به اطلاعات موجود در دل متن توسط بازیگر بدست می آید و او را به شناخت و چشم انداز بهتری از نقش می رساند.

این فرم برای تمامی نقش ها کاربردی است و با شناسنامه ای کامل، بازیگر را به درک بهتری از ابعاد درونی و بیرونی شخصیتی نقش میرساند.

در پایان، فیلمنامه مرگ یزدگرد اثر استاد بهرام بیضایی با بازی درخشان بانو سوسن تسلیمی همراه با معرفی صحنه های فیلم با ذکر زمان دقیق، توسط یکی از هنرجویانم مهندسی نقش گردیده تا شرایط را برای درک بهتر خوانندگان محترم فراهم نماید.

جلد چهارم متد هندسه بازیگری:

چکیدهای از جملات طلائی مجموعه کتاب های متد هندسه بازیگری امید است این کتاب رهنمونی باشد برای کسانی که میخواهند بازیگری را ساده، اما اصولی و علمی بیاموزند.

 

شرح کامل کتاب متد هندسه بازیگری

این­ کتاب رهنمونیست در مسیر بازیگری

از آنجا که نظام خلقت بر اساس هنر بنا شده، نگارش این کتاب را با نام او آغاز می‌کنم که هر چه هست از اوست و از آن رو است که عنصر هنر در وجود همگان موج می­زند و چنانچه همت ظهور و بروزش نباشد علاقه را در مسیر توجه به انواع هنرموجب می‌شود. باشد تا با عنایت و لطف و کرمش در مسیر پر پیچ و خم زندگی، روح خود را هر­چه بیشتر صیقل داده، لیاقت دریافت انوار الهی‌اش  را داشته باشیم.

همه ما وامدار دانش اساتیدی هستیم که داشته­های علمی و تجربی خود را به درجه تالیف رسانده­اند و قدم­های ما بر پلی استوار است، برگرفته از ریاضت و دست رنج کسانی که می­توان از آنها به عنوان بزرگان تاریخ عرصه فرهنگ و هنر یاد کرد.

آثار بسیاری در خصوص آموزش بازیگری تالیف، ترجمه و به چاپ رسیده که بسیار مفید و کاربردی است. نکاتی که در این کتاب آمده برگرفته از تجربه بیش از سه دهه فعالیت حرفه­ای اینجانب در عرصه­های مختلف هنر نمایشی، فیلم سازی، مدیریتی، تدریس و مشاوره­هایی است که مرا با بسیاری از­ مشکلات و دغدغه­ های علاقمندان این رشته آشنا کرد و با پشتوانه کنکاش، تحقیق و مطالعه فراوان از منابع معتبر جمعی از بزرگان و اساتید بین المللی این رشته، برآن شدم تا داشته­ های علمی و تجربی خود را با نگارشی روان، شکلی جدید و ترتیبی مناسب و به روز شده در قالب سبکی با عنوان  (متد هندسه بازیگری) برای علاقمندان این هنر ارزشمند ارائه کنم تا خواننده بتواند درک بهتری در مسیر بازیگری و ساختن نقش داشته باشد. چه آنهایی­که قصد ورود دارند، چه جمع کثیری که ورود کرده­اند و به دلایلی، موفقیت­ های چشم گیری کسب نکرده­اند و چه همکارانی­که درکسوت آموزش فعالیت داشته، به دنبال معرفی­ کتابی با محتوای شناخت دنیای بازیگری، به هنرجویان خود هستند.

بدیهی است مطالب این کتاب برداشتی است، حاصل تحقیقات و دنیای به امانت گذاشته، صاحب نظران هنر نمایشی­که با نگاهی تازه، به قلم اینجانب در­آمده است. در نگارش این کتاب از منابع مختلفی تحقیق به عمل آمده و به نکاتی که برای درک بهتر دنیای بازیگری مناسب بوده اشاره شده است.

انتخاب عنوان متد­­ هندسه بازیگری، به آن جهت بود که بازیگری نیز همچون فرمول­ های ریاضی و اشکال هندسی قابل محاسبه و تفسیر است. براین عقیده­ام، در نگارش چنین‌ کتاب­ هایی، باید مسیر درستی را بنا نهاد و مطالب را با توجه به ویژگی‌های این رشته و مناسب با قرن حاضر و به روز شده برای علاقمندان ارائه نمود. بازیگری هنری اجرائی است و بازیگر منظور خود را از راه های مختلفی به نمایش می‌گذارد. نکته ارزشی اینجا است که وقتی می­خواهیم از درجه متخصص به امور بازیگری، به درجه  هنرمند بازیگر برسیم باید دیدی فراتر از نگاه تخصصی به این هنر ارزشمند داشته باشیم. نگاهی مثبت و جهان شمول به انسان­ها و موجودات دیگرو جهان پیرامون خود، تاجایی که حرفه خود را با این نوع نگاه، به هنری ارزشمند تبدیل نموده، بدون هیچ انتظار و توقعی درخدمت علاقمندان قرار دهیم تا به درجه هنرمندی شریف اونره نائل گردیم.

امید است مطالعه این کتاب چراغی باشد برای شناخت بهتر و گره گشایی برخی از مشکلات در مسیر پر تلاطم و دلچسب هنر بازیگری.

این مجموعه کتاب در چهار جلد با نگاهی کاملا جدید و متفاوت به چاپ رسیده است.

هر جلد در هفت فصل به موضوعاتی خاص درحوزه هنر بازیگری پرداخته است.

ویژگی های کتاب متد هندسه بازیگری

۱. مطالعه این کتاب، خواننده را با متد هندسه بازیگری آشنا می­سازد که روشی برای آشنایی و طریقه استفاده صحیح از عناصر و ابزارهای بازیگری است.

۲. ارائه و دسته بندی دقیق مفاد کتاب بر اساس اولویت موضوع، که خواننده را در انجام وظایف بازیگر از تحویل متن تا اجرا یاری می­سازد.

۳. طراحی دیاگرام و نمودارهای آموزشی، استفاده ازعکس­های مرتبط و  مناسب با­موضوعات مطرح شده و معرفی­ نمونه فیلم برای­ درک بهتر مطالب.

( دیاگرام، خلاص ه­ای از دنیای بازیگری است که وظایف بازیگر از تحویل متن تا اجرا به صورت نقشة راه، طراحی شده است.)

۴. طراحی فصل‌هایی مجزا تحت عنوان آزمون وجملات قصارکه خواننده می­تواند تسلط خود را در درک مطالب پس از مطالعه کتاب بسنجد.

۵. از آنجا که خلاقیت مهمترین عنصر هنر است، برای زیبایی، دسته بندی و درک بهتر مطالب، فهرست کتاب به صورتی خلاقانه طراحی شده که هنر هفتم (سینما) را در پنج خط حامل موسیقی (اولین هنر) جای داده است.

۶. تمامی­ مراحل بازیگری به صورت هفت مرحله یاضریب هفت آمده است.

هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم…!

هفت عددی پر رمز و راز است. گویی کلیدیست در عالم خلقت.

در بسیاری از موارد با جایگاه اعجاز گونه­ ی عدد هفت رو برو شده­ایم. مثل: هفت هنر، عجایب هفتگانه، هفت شهر عشق و سلوک مولوی و عطار، هفت خان رستم، هفت سین، هفت مرحله طواف کعبه، هفت روز هفته و موارد دیگر!

۷. طراحی فرم مهندسی و رمز­گشایی نقش برای اولین بار در دنیای بازیگری که راه چاره­ای کاربردی برای تمامی نقش آفرینی­ها است.

عناوین 4 جلد کتاب هندسه بازیگری

جلد اول: شناخت­ دنیای ­بازیگری با ترسیم چشم ­اندازی روشن به دنیای بازیگری

جلد­دوم: متد ­هندسه ­بازیگری روشی­ جدید، ساده­ و قابل ­درک برای­ فتح­ قله بازیگری

جلد سوم: مهندسی نقش. طراحی دیاگرامی کامل، آسان و کاربردی از تحویل متن تا اجرای نقش، همراه با ارائه فرم مهندسی، برای اولین بار در دنیای بازیگری به منظور تسهیل امر رمزگشایی نقش که از طریق اطلاعات استخراج شده از دل متن امکان پذیر می­باشد. این فرم برای تمامی نقش­ ها کاربردی است و با شناسنامه ­ای کامل، شما را به نقش می­رساند.

جلد­چهارم: چکیده­ای از جملات­طلائی مجموعه­کتاب­های متد هندسه­­بازیگری.

امید است این کتاب رهنمونی باشد برای کسانی که می­خواهند بازیگری را ساده، اما اصولی و علمی بیاموزند.

 

 

برای اطلاعات بیشتر درباره هر کتاب وارد صفحه مربوطه شوید:

  1. جلد اول­ کتاب متد هندسه بازیگری ( شناخت دنیای بازیگری )
  2. جلد دوم کتاب متد هندسه بازیگری ( تفسیر متد هندسه بازیگری )
  3. جلد سوم کتاب متد هندسه بازیگری ( مهندسی نقش )
  4. جلد چهارم کتاب متد هندسه بازیگری ( رهنمون های بازیگری )

 

 

بارالها هنرم نهایت توانم برای ستودن توست.

کم گوی و گزیده گوی چون دُر/ تا زندک تو جهان شود پُر.

گزیده­ گویی از نظر متخصصین روابط عمومی، روانشناسان، صاحب نظران و فرهیختگان ادب فارسی، یکی از مهمترین اصول مهارت­های رفتاری و شروط تاثیرگذاری کلام است.

کتاب حاضر تحت عنوان رهنمون، مجموع ه­ای از جملات کوتاه و تاثیر­گذار است، برای علاقه­ مندان و پویندگان مسیر همیشه سبز هنرهای نمایشی.

عنوان: کتاب متد هندسه بازیگری – تألیفی از داریوش موحد

کتاب متد هندسه بازیگری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 7 =