جلد دوم کتاب متد هندسه بازیگری ( تفسیر متد هندسه بازیگری )

جلد دوم کتاب متد هندسه بازیگری

تفسیر متد هندسه بازیگری

تالیف استاد داریوش موحد

دنیای نقش و بازی سازی، دنیای ناشناخته­ای است که باید با شیوه­ ها و روش­هایی مناسب و کاربردی، رمزگشایی‌گردد.

این پرده برداری جذاب توسط هنرمند خلاق ه­ای به نام بازیگر انجام می گردد که با بهره­ گیری از این روش می‌تواند در مسیرکشف و ساخت نقشی باور پذیر، قدم برداشته و بیننده را با خود همراه سازد. روشی که پس از سال­ها تحقیق، مطالعه و تجربه در حوزه­ های بازیگری، فیلمسازی، روانشناسی، چهره شناسی، جامعه شناسی، رفتار شناسی و… توسط اینجانب تقدیم می‌گردد، روشی است به نام متد هندسه ی بازیگری.

در دنیا هیچ چیز بدون علت نیست. عالم سر شار از ناشناخته­ هایی است که برای فهم و درک بهتر و صحیح ­تر، باید رمز گشایی شوند. جهان بینی انسان بر پایه دیدن، شنیدن و اندیشیدن در محیط پیرامونش شکل گرفته، رشد می کند. مسیری رو به دانایی و متعالی شدن. برای درک بهتر این موضوع، شما را به موقعیت بازیگری که در جهان ناشناخته نقش آفرینی قرار می گیرد دعوت می کنم!

بازیگر جهان نقشی که به او محول شده را چگونه می­بیند؟

شما چطور؟ جهان را آنگونه می فهمید که می بینید؟ یا آنگونه می بینید که می‌فهمید؟! نکته اینجا است. شکل دیدن و چگونه دیدن مهم است.

آیا ما همه چیز را می دانیم؟ همه چیز را درست فهمیده­ایم؟

آیا تا بحال در درک مطالب و جهان پیرامون خود، دچار اشتباه نشده­ایم؟

آیا هرآنچه می بینیم درست است؟ در یک مثال ساده بارها اتفاق افتاده که تصویری را از زاویه­ای به گونه­ای دیده­ایم که حقیقت همان تصویر از زاویه دیگر کاملا متفاوت بوده است! بنابراین وقتی زاویه دید، ما را دچار خطا در درک حقیقت  می‌کند، علت­های بسیاری می‌توانند سندی در خطای آنچه   تاکنون فهمیده­ایم باشند. درشناخت جهان پیرامون خود­، ابتدا توسط ابزارهایی که دراختیار داریم مثل حواس، اطلاعاتی را دریافت و تجربه  می‌کنیم، سپس با تحقیق و آزمایش و آزمون­های فراوان با ذهن و علم روز، استدلال و رمزگشایی می‌کنیم و در صدد فهمی صحیح­تر برمی‌آییم.

این امربه ما گوشزد می‌کند که به هیچ یک از دیده­ها و شنیده­ها نباید اعتماد کرد و باید با تحقیق و حلم بیشتر درصدد رمزگشایی عالمی برآییم که در عظمت آفرینش خدایی است که نظیر ندارد و هر چه هست ازقدرت لایزال اوست. در این میان، به منظور پرهیز از خطا و درک صحیح و عملکردی بهتر، می توانیم به رهنمون­هایی توجه کنیم که توسط بزرگان توصیه شده است.

نکته: وقتی با قدرت فکر و اندیشه دچار خطا و مشکلات بسیار می­شویم، بدون فکر، دنیای ما چگونه دنیایی خواهد بود؟!

در نتیجه نوع بینش بازیگر تأثیر مستقیم بر ساختن نقش دارد که می تواند با خطاهای بسیاری در برداشت بازیگر از نقش حاصل گردد. از این رو کسی موفق­تر عمل می‌کند که معیارهای ارزیابی و مطالعاتی بیشتر و صحیح­تری دارد. پس”بکوشید تا هر چه در توان دارید برای رؤیت و درک دنیای پیرامون خود بکار گیرید. خطا­ها را کم کرده، زود قضاوت نکنید.”

به اعتقاد من مسیر بازیگری، انسان ساز است “. چرا که امکان بازنگری به زندگی را بدون تحمیل­های قبلی و قضاوت­های بی تأمل، ممکن می‌سازد.

تا جایی که در مقام بازیگر، خود را در موقعیت­های مختلف و در میانه­ی گود محک می­زنید. در نتیجه زندگی را در مسیری آگاهانه طی خواهید کرد. بنابراین هیچوقت به چیزهایی که می­بینید و می­شنوید اعتماد نکنید و چیزهایی که نمی­بینید و نمی­شنوید را منکر نشوید که این اصل بندگی است. اعتقاد به خدای یکتایی که دیده نمی­شود، اما هست! دراین میان توصیه می­شود هر از گاهی خواسته­ها، اعتقادات و اهداف خود را بررسی کنید، مبادا در قبول، انتخاب و درک آنها اشتباه کرده باشید!

برای شناخت بهتر و پرهیز از اشتباهات، بهره مندی از روش­ها و رهنمون­ها لازم و ضروری است. در دنیای پر رمز و راز بازیگری نیز روش­های بسیاری از گذشته تا کنون ارئه شده تا بازیگر را در مسیر شناخت و نقش آفرینی یاری نماید. نام این روش را متد هندسه بازیگری گذاشتم که همیشه و همه جا به عنوان کلیدی طلایی، چشم اندازی باشد برای رمز گشایی و شناخت ابزارهای این عرصه مهیج و جذاب که در یک تصویر خلاصه شده است.

فصول هفتگانه تفسیر متد هندسه بازیگری

  • فصل اول: متد هندسه بازیگری

تفسیر متد هندسه بازیگری، تفسیر مربع در متد هندسه، تفسیر مثلث در متد هندسه، تفسیر دایره در متد هندسه، ترکیب اجزاء

  • فصل دوم: ذهن بازیگر

اعجاز ذهن، ذهن و ساختن نقش، سیستم عصبی مغز، فعالیت های مغز، تکنیک های حفظیات، ریتم و ذهن، مراقبت از ذهن

  • فصل سوم: بدن بازیگر

نقش بدن در بازیگری، زبان بدن، قالب ها و رفع قالب ها، میم در بازیگری، زندگی کردن بدن نقش،ریتم و زبان بدن،مراقبت از بدن

  • فصل چهارم: بیان گفتاری بازیگر

شناخت بیان، مترونوم­ گفتار، شخصیت­ گفتار، صدا در بازیگری، شخصیت صدا، صدای خوب، مراحل تولید صدا، عناصر تاثیرگذار برصدا، مراقبت از صدا و بیان گفتاری، ساختمان صدا و تکلم، ریتم و تکنیک های­ گفتاری، انواع بیان­ گفتاری، تکنیک های ارتباطی، زبان مادری

  • فصل پنجم (شناخت غرایز و تربیت احساسات)

غرایز حواس و احساسات در بازیگری، تفاوت حس و احساس، انواع احساسات، ریشه رفتار، احساس و تکنیک، محرکه های احساسی، ریتم و احساسات،

  • فصل ششم: مرکز ثقل در بازیگری

ثقل در هدف، ثقل ذهن، ثقل روان ، ثقل مزاج ، ثقل حواس، ثقل یادگیری، ثقل دیداری، ثقل گفتاری، ثقل شنیداری، ثقل اندامی، ثقل زبان بدن، ثقل شخصیت، ثقل دوربین و سوژه، ریتم و مرکز ثقل

  • فصل هفتم: آزمون

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − = 6