جلد سوم کتاب متد هندسه بازیگری ( مهندسی نقش )

جلد سوم کتاب متد هندسه بازیگری

مهندسی نقش

تالیف استاد داریوش موحد

دنیای نقش سرزمینی رمزآلود و ناشناخته است که باید رمز­گشایی گردد.

این کتاب برای اولین بار در دنیای بازیگری فرمی را به صورت نقشه رمز­گشایی نقش، طراحی نموده تا چشم ­اندازی باشد بر دنیای پنهان و رمز آلود بازیگری. بدیهی است استفاده از این روش میتواند بازیگر را در تحلیل درست شخصیت در انواع نقش ­آفرینی­ ها در فیلم یا نمایش یاری رسانیده، به استقلال برساند. ابتدا نظر شما را به عنوان کتاب (مهندسی نقش) جلب می‌کنم، سپس توصیه می‌شود کتاب حاضر را چندین بار بازخوانی کنید تا در هر بار خوانش، به درک بهتری از این دنیای شگفت انگیز دست پیدا کنید. عنوان مهندسی نقش را با وسواس انتخاب کردم تا خواننده از همین ابتدا به اهمیت و درک درستی از وظایف بازیگر در مسیر رمز­گشایی نقشی که پیچیده تر از خود بازیگر است و هیچ گونه قرابتی با آن ندارد برسد.

متد مورد نظر، به صورت کاملا اصولی و قابل برنامه ریزی، بازیگر را در مسیر رمزگشایی و ساختن نقش، از تحویل متن، تا اجرا یاری می­سازد. به طوری که در صورت دقت و اجرای صحیح، جایی برای خطا و اشتباه باقی نمی‌گذارد.

این متد حاصل سال­ ها تحقیق و مطالعه و آموزش انواع سبک های بازیگری است با تفاوت اینکه این روش، آموزش قدم به قدم است­ که مسیردقیق رسیدن به نقش را از روی نقشه متد مهندسی نقش از خوانش صحیح متن تا اجرا، کاملا کاربردی و قابل فهم ارائه می­کند. مضاف بر اینکه در مسیر رمز گشایی نقش هیچ سوالی را برای بازیگر بی پاسخ نمی­گذارد.

در پایان­ کتاب، فیلم مرگ یزدگرد، اثر استاد بهرام بیضایی، در فرم مهندسی نقش، توسط یکی از هنرجویان خوبم اجرا و ارائه شده است، تا الگویی باشد برای متون دیگری که به صورت فیلمنامه یا نمایشنامه در اختیار شما خواننده محترم قرار خواهد گرفت. علت انجام کار رمز گشایی توسط هنرجو این است که شما خوانندگان محترم بدانید، کار با این روش بسیار راحت و قابل اجرا است و نیاز به راهنما ندارد و با انجام مکرر این کار به تسلط بیشتری خواهید رسید.

رمزگشایی نقش از مهمترین و پایه­ ای ترین وظایف تخصصی بازیگر است. کاری که حتی بازیگران حرفه­ای و با سابقه را در بسیاری از موارد به چالش می­کشاند و به دلیل نبودن الگویی محکم و قابل اجرا، به صورت تجربی و ذهنی، پیش می­روند و با بالا رفتن درصد بالای خطا، گاهی به شکست نیز منجر می­گردد.

به قول شاعر: (خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می­رود دیوار کج) پیشنهاد من این است که از طریق متد هندسه بازیگری خشت اول را در بنای نقش، صحیح بچینید تا استراکچری محکم و قابل دفاع بسازید.

این کتاب، یکی از مهمترین عناوین آموزش بازیگری است که با هدف درک بهتر، صحیح تر و البته کارآمدتر در مجموعه کتاب های متد هندسه بازیگری به علاقمندان این رشتة ارزشمند تقدیم می شود.

فصول هفتگانه مهندسی نقش

  • فصل اول: تمرکز

 انتخاب بهترین مکان، ایجاد انرژی مناسب، پوزیشن مناسب، مدیریت حواس، تنفس عمیق، آرام کردن ذهن، تمرکز روی موضوع

  • فصل دوم: خوانش

روخوانی ساده، پرکردن فرم مهندسی، نوع اجرا، سبک نوشتاری ، تم یا موضوع متن، عناصر تاثیر­گذار برنقش­آفرینی، درک مطلب

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- نوع پرداختن به نقش

نقش قهرمان، نقش ضد قهرمان، مکمل مرد، مکمل زن ، هنروران تیپ، هنرور، سیاهی لشکر

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- مشخصات فردی نقش

شناسنامه ای، دیداری، شنیداری، گروه خونی، مزاج، مذاق، مهارت های فردی

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- شیوه های روانشناسی

 سلامتی و بیماری نقش، قالب رفتاری شخصیت  MBTI مترونوم نقش، طراحی حیوان نقش، سلیقه موسیقیایی، اینیاگرام

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- سلامتی و بیماری نقش

سلامت، پارانوئید، اسکیزویید، اسکیزوتایپی، ضد اجتماعی، مرزی، نمایشی، خود شیفته، خودکم بینی و اجتنابی، وابسته، اختلال شخصیت وسواس جبری، اسکیزوفرنی، اضطراب، افسردگی، اختلالات تجزیه ای، اختلالات و رفتارهای اعتیادآور، اختلالات و علائم جسمانی،اختلالات تغذیه، اختلالات خواب و بیداری، اختلالات مخرب، اختلالات پارافتیک

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- قالب رفتاری نقش

نرمال، آنرمال، غریزی، احساسی، عقلانی، درونگرا، برونگرا

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- عوامل محیطی نقش

جغرافیا و آب و هوا، منطقه زندگی، شرایط اجتماعی، ساختار خانواده، طیف دوستان، طبقه شغلی، فرهنگ غالب

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- فرهنگ غالب نقش

زبان، لهجه و گویش –  آداب ، رسوم ، سنن و آیین – موسیقی و رقص- نغذیه – پوشش- ورزش- باورها

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- ژانر و نقش آفرینی

تاریخی، جنای، رمانتیک، کمدی، اکشن، وحشت، علمی تخیلی

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- مکاتب و سبک ها در نقش آفرینی

کابوکی ژاپن، مکتب چینی، مکتب ایمایی، سیستم استانیسلاوسکی، بیومکانیک مایرهولد، تکنیک فاصله گذاری، متد اکتینگ

    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- نوع پرداختن به نقش
    • زیرمجموعه فصل دوم: عناصر تاثیرگذار در نقش آفرینی- نوع نقش آفرینی

پروتوتیپ، تیپ، کاراکتر یا شخصیت، پرسوناژ، خنثی بازی، فانتزی، خودبازیگر

  • فصل سوم:سفر در دنیای نقش

مواجهه، مشاهده، مطالعه، مراقبه، مکاشفه، ممارست، مقصود

  • فصل چهارم: شیوه های حفظ کردن

ایجاد انگیزه، پالایش ذهن، انرژی مناسب، نرمش ذهن، مکان مناسب، آشنایی با متن، زمان طلایی، رابطه دیالوگ ها، نشانه گذاری، تأویل متن، حفظیات تدریجی، حضور ذهن، حافظه دیداری، حافظه شنیداری

  • فصل پنجم: زندگی کردن و کاریزماتیک کردن نقش

نگاه، ذهن، صدا، گفتار، انرژی، حواس، رفتار و منش و کار با آکسسوار

  • فصل ششم: قلق گیری در لوکیشن

قلق گیری با دکوپاژ، قلق گیری با شرایط نور، قلق گیری با شرایط صدا، قلق گیری با آکسسوار و لوکیشن، قلق گیری زبان بدن و گفتار، قلق گیری با گریم، قلق گیری با لباس

  • فصل هفتم: آماد سازی

تصویرسازی ارادی، احساس قبل از ورود به صحنه، محرکه های درونی و بیرونی، موقیت ها، جدال ها، رویدادها، ضربه آخر

    • زیر مجموعه فصل هفتم: آماد سازی – انواع محرکه های درونی و بیرونی

بسترسازی، حواس پنج گانه، تمرکز، خنثی سازی، متن، انواع موقعیت، جغرافیا و آب و هوا، نورپردازی، صحنه و لوکیشن، آکسسوار، گریم، لباس، موسیقی، انواع رویداد، ادابازی و اعمال جسمانی، تصویرسازی ذهنی، حافظه های ادراکی، رابطه های حسی و پاس کاری های احساسی، حیوان نقش، سبک شخصی، آماده سازی نهایی

    • زیر مجموعه فصل هفتم: آماد سازی- انواع موقعیت

موقعیت بازیگر نسبت به خودش، موقعیت بازیگر نسبت به نقش، موقعیت مکان، موقعیت زمان، موضوع، پارتنر، میزانسن و پوزیشن

    • زیر مجموعه فصل هفتم: آماد سازی- انواع جدال

جدال با خود، جدال با دیگری، جدال با دیگران و سازمان و نهاد، جدال شخص با طبیعت، جدال با سرنوشت، جدال با محیط، جدال با اشیا

    • زیر مجموعه فصل هفتم: آماد سازی- شکل پرداختن به جدال ها

پیش بینی شده، پیش بینی نشده، ساکن، تدریجی، تصاعدی، انفجاری، ترکیبی

    • زیر مجموعه فصل هفتم: آماد سازی- پرداختن به انواع رویداد

پیش رویداد، رویداد اصلی و فرعی، شیب و ریتم رویداد، جزئی کردن رویداد، اختلال در انجام رویداد، اتمام رویداد، پس رویداد

درک مطلب:

درک مطلب، دایره نقش آفرینی، اجرا، فرم خام مهندسی نقش، اجرای فرم مهندسی نقش، آزمون، حرف آخر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 6 =