loading
هنر و سینما
_

دوره آموزش تربیت حس

_

 

حس را می توان مرواریدی در دل (صدف بازیگری) دانست

این مروارید گرانب ها حس است که در پیکره یک صدف مثال پیکره بازیگر قرار دارد و این مروارید است که به صدف هویت داده و غواصان را مجاب می سازد تا در اعماق آبها به دنبال صدفی باشند که دردل خود مرواریدی ارزشمند، پرورش داده است.

حس تنفس در اتمسفر وجود است. حس شنا کردن در دریای بی کران درک است  که بازیگر را به باور مطلق رسانده و گویی بال پرواز در آسمان زیبای بازیگری می دهد اگر بازیگری را رشته ی تسبیح فرض کنیم، حس را می توان بندارتباط دانه های آن تسبیح تشبیه نمود چرا که ارتباط بیان، بدن، بیان بدنی، فن و تکنیک و خلاقیت و ابتکار بازیگر توسط اعجازی به نام حس امکان پذیر است

بدون شک بازیگران موفق از حس قوی برخوردارند و به دست آوردن حس، نیاز به درک بالا، غوطه ور شدن در جزئیات زندگی، دستیابی به علم جامعه شناختی، روان شناختی، مردم شناختی ورفتار شناختی دارد.

اگر می خواهید حس را درک کنید، حسی که بعد از بوئیدن گل به شما دست می دهد را به خاطر بسپارید. دراین میان اگر من فردی بو کننده ی گل، خاموش باشد درک حسی از بوئیدن گل نخواهد داشت شاید به همین دلیل است که شعرا، بازیگران یا بهتر بگوییم هنرمندان برای درک بهتر،شخصیت های  حساسی هستند.

نکته ای در خصوص مراحل عملکرد و رفتار انسان:

انسان در بدو تولد همانند دیگر پستانداران رفتاری غریزی دارد چرا که مغز ذهنیتی برای انجام کار ندارد.

رفته رفته از طریق مشاهده کرده وشنیدن و بکار افتادن قشر پیشین مغز تحت عنوان لوب پیشانی و دیگر بخشهای مغز، خواسته ها و رفتارها در ذهن برسی و تجزیه و تحلیل میگردد و رفتار از جنس غریزی به جنس ارادی یک انسان تبدیل میگردد و احساسات نیز تحت کنترل ذهن و تفکر درآمده، مدیریت میگردند.

بنابراین، رفتار انسان با رشد مغز بر گرفته از مدیریت مغز و در شرایط و موقعیت های زمانی، مکانی، موقعیت نسبت به موضوع، موقعیت نسبت به پارتنر و بسیاری عوامل دیگر، حس را موجب و رفتار را منجر میگردد.

انسان همه چیز را در زندگی با تمامی امکاناتی که در اختیار دارد مثل حواس پنج گانه با اعجازی به نام حس درک می کند. مثل توانایی بوییدن برای حس کردن بوی گل یا توانایی دیدن برای حس دیدن

بازیگر در نهایت تحقیق و دریافت اطلاعات لازم برای دستیابی به نقش یک ماشین هوشمند است که اطلاعات مناسبی برای ارائه نقش ها دارد.

این اطلاعات چه در حوزه بیان و گفتار بازیگردر راستای ایفای نقش و چه در حوزه بدن به صورت تصویری برای دیده شدن باید تمام و کمال به قدرتی برسد تا کاراکتر قابل باور شود.

تصویر مثلث بازیگری نشانگر این است که همه چیز با ذهن و اندیشه شکل می گیرد یعنی هر چیزی که با آن برخورد می کنیم یا مطالعه می کنیم به صورت اطلاعات در مغز ما به صورت سواد و تجربه آرشیو می شود و بازیگر در هر موقعیتی که قرار می گیرد برای مهندسی کاراکتر نیاز به یادآوری اطلاعات مورد نظر در راستای تحلیل شخصیت پیدا می کند که البته این مرحله تداعی به سرعت اتفاق می افتد.

حال آنکه قطعا برای کیفیت بهتر برای حل مساله کاراکتر مورد نظر تحقیق هایش را می افزاید.

نکته مهم اینجاست که تمامی امکانات یک بازیگر برای ارائه کاراکتر به مخاطب مثل بیان و بدن باید از فیلتری بسیار ضروری به نام حس عبور کرده و گفتار و رفتار را قابل باور سازد.

تربیت حس یک مبحث مهم در بازیگری است. حس را در کسانی که سرشار از حس هستند پیدا کنید. حس را درمهر همسرتان، در شعر خوانی باید پیدا کنید.

لحظه به لحظه زندگی ما سرشار ازحس است .بی حسی یعنی خنثی بودن و خنثی بودن یعنی مردن. آدمهایی که چاکراهاشون زنگار می بندد، لحظه های حسی را احساس نمیکنند.

ما یکسری حواس اصیل داریم که حواس اصیل همین حواس پنجگانه یا ابزاری ماست. حس لامسه، حس اصیلی است و اگر تو سلامت باشی این حس را داری. ما از حواس پنجگانه مان برای دریافت بعضی از حواس استفاده می کنیم. هرموقع که می گوییم اصیل منظورمان الزاما خوب نیست.

احساس زندگی در موقعیت های مختلف مثلا شادی یا غم را می گوییم موقعیت حسی.

ماهیت یک متن با تِمش است تِم را از نمایشنامه بگیرید کلا بهم می ریزد. تِم اصلی باید بعنوان حس مستتر در تمام نمایشنامه باشد. تِم اصلی نمایشنامه هملت، تردید است.

ما در حس نباید خودمان را گول بزنیم، گول زدن با تکنیکی به حس رسیدن فرق می کند.

شما هرآنچه که دارید تحت عنوان سواد و تجربه تا مرحله قبل از شمارش معکوس کارگردان یعنی مرحله آماده سازی ازش استفاده کنید تا شما را سرشار از حس کند.

حس باید در تکرارها بازسازی شود و باید سعی کنید تا زمان این بازسازی کوتاه تر شود.

حس: امکانیست برای درک زندگی در ابعاد مختلف حسی.

نکات آموزشی در کلاس تربیت حس:

  • تمرکز
  • موقعیت
  • حافظه عاطفی
  • ادا بازی
  • تاثیر جغرافیا و آب و هوادرحس
  • تخیل و تجسم
  • تفاوت تخیل و تجسم در چیست؟
  • لباس و گریم
  • رابطه های حسی
  • توانمندکردن پنج حس
  • صحنه آرایی
  • آکساسوآر
  • موسیقی
  • نورپردازی
  • فضاسازی
  • متن
  • استایل و میمیک
  • منطقه و جغرافیا در نوع فیزیک و رفتار و صدای کاراکتربسیار موثر است
  • اتود در لحظه بودن
  • تمرین خنثی سازی
  • تمرین مراقبت بازیگر ازخود وحس
  • زیباترین اکت ها برگرفته از زیباترین حس ها هستند
  • تمرینهای مربوط به حس بازیگر
  • قوی کردن حواس پنج گانه  والبته حس ششم و چشم سوم
  • تمرین های مناسب فعال کردن اکت چشم(چشم ادراکی)
  • تمرین درراستای تقلیداز طریق خوب دیدن
  • تمرین های مناسب برای بالا بردن قدرت شنوایی برای شنیدن (گوش ادراکی)
  • تمرین های مناسب فعال کردن حس لامسه
  • تمرین های مناسب فعال کردن حس چشایی
  • تمرین های مناسب فعال کردن حس بویایی
  • تمرین های مناسب فعال کردن حس ششم
  • تمرین های مناسب فعال کردن حس هفتم( چشم سوم)
  • فرق فیلمنامه با سناریو
  • نمونه های ریتم و تمپو
  • انواع اتودهای تک بعدی
  • میم ودینامیسم حرکت
  • رابطه حس با زبان بدن
  • مبحث نقته گذاری و کد گذاری حسی
  • یک اتود شامل چه چیزهایی باید باشد؟
  • تاثیر شعرخوانی برحس

به قلم استاد داریوش موحد

توضیحات بیشتر در جلسه مشاوره حضوری انجام میپذیرد.

تلفن هماهنگی:021.22034146